fbpx

"קו תפר" תערוכת יחיד ליוכבד ויינפלד

scan12“Menstruation”, 1976, documentation of performance

שנות השבעים בארץ הן בין השנים הסוערות והמרתקות בהיסטוריה של האמנות הישראלית. תקופה זו מתאפיינת בהתעוררותן של שאלות נוקבות לגבי מעמדן של קבוצות שונות בחברה, בביקורת לגבי האפליה שמנחילה הממשלה ובעקבותיה החלו גם להישמע קולות של מחאה ורצון לשינוי, כל אלה כתסמינים של שבר באמונה העיוורת בשלטון שהביאה בסופו של דבר להחלפתו ב"מהפך" של שנת 1977. בתוך כך, עברה גם האמנות שינוי מהותי, מאמנות שמקדשת את השאיפה לחברה קוהרנטית ואת הקונצנזוס הפוליטי, לאמנות שבוחנת את הפרט ונותנת ביטוי לקולות אינדיבידואליים מסוג חדש. מאמנות מקבלת ואף מפארת, לאמנות ביקורתית.


יוכבד ויינפלד (נ. 1947) היא אחת מהאמניות האהובות עליי מתקופה זו. עבודותיה נחנו תמיד בבוטות ובאי-התפשרות לגבי העלאתם של תכנים קשים בצורה נוקבת ומעוררת מחשבה. כך למשל, במיצג "נידה" משנת 1976, בו ערכה ויינפלד טקס המדמה את הלכות ההכנה לתקופת הנידה הנשית, כפי שהן מופיעות בספר ההלכות "שולחן ערוך". במסגרת הטקס עברה ויינפלד תהליך טיהור על ידי בלנית מוסמכת אשר כולל: גילוח, רחצה מדוקדקת, בדיקות חודרניות ועוד, כל זאת לעיני קהל צופים. עבודה זו שברה את חוקי האינטימיות וחשפה באופן בוטה את ההתייחסות לה זוכה הגוף הנשי במסורת היהודית וכמובן שהיא טומנת בחובה ממד ביקורתי על מעמד האישה בהלכה ובחברה הישראלית בכלל.
העיסוק בגוף אפיין את מרבית עבודותיה של ויינפלד ונוכח גם בסדרת הצילומים והמיצב המוצגת בימים אלה בתערוכת היחיד "קו-תפר" המוצגת בגלריה "גורדון 2". התערוכה היא הזדמנות מצוינת להתוודע עם עבודותיה המוקדמות של ויינפלד ומתוכן ללמוד על אותה תקופה באמנות הישראלית, ועל תהליכי מחשבה ואמנות פורצת דרך שהשפיעה רבות על אמנות נשית ואמנות שעוסקת בנשיות גם בימים אלה.
יוכבד וינפלד, "קו תפר", אוצרת: שלומית ברויר. גלריה גורדון 2, רח' נתן החכם 4. נעילה: 28.12.13

Untitl1edUnti2l1edUntitled, 1976, photograph

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן