fbpx
אנה לוקשבסקי, מתוך תערוכה קבוצתית במשכן לאמנות עין חרוד

מוסדות. המלצות הסופ"ש 19-21.9

בתקופה רבת תהפוכות וזעזועים, יש איזו נטייה לפנות אל מוסדות מוכרים ומבוססים שיכולים אולי לספק אי איתן של יציבות. גם בעולם האמנות הישראלי, למרות צעירותו היחסית ואופיו המרדני, ישנם כמה מוסדות מהסוג הזה. תערוכות השבוע מוצגות במוסדות כאלה או מתייחסות אליהם ומזכירות לנו שגם כשהאדמה רועדת, יש במה להאחז.

במשכן לאמנות בעין חרוד מוצגת תערוכה המחברת בין יצירות המופת של העבר לבין אמנות מקומית ועכשווית; בבית בנימיני חוזרים אל העבר המפואר של מפעל הקרמיקה "בית היוצר"; במוזיאון תל אביב תערוכת יחידה לציירת טל מצליח שפונתה מביתה בעוטף. ובפינת הבונוס פרוייקט מוסללה חושף בפנינו את גגות ירושלים מזווית אחרת.

שיהיה סופ"ש רגוע של בשורות טובות,
ושיחזרו אלינו כולן וכולם בשלום.
שני ורנר וצוות Talking Art

כדים של מפעל הקרמיקה 'בית היוצר' מתוך תערוכה בבית בנימיני, תל אביב

'יצירות מופת', תערוכה קבוצתית. אוצר: אבי לובין

כבר נכתב לא פעם בעבר על דלותה של האמנות הישראלית, ועל החסך במורשת אמנותית מפוארת בהשוואה לאירופה. בנוסף לכך, מדובר על סצנה אמנותית צעירה וכמו צעירים בכל מקום, גם האמנות המקומית בילתה הרבה "מנעוריה" בהתנערות מופגנת מהעבר וערכיו לטובת המצאות וחדשנות משלה. אם להמשיך את האנלוגיה – נראה שלפי התערוכה החדשה שאוצר אבי לובין במשכן לאמנות בעין חרוד, עולם האמנות המקומי יצא מגיל ההתבגרות אל תוך השלב בחיים בו אפשר להסתכל אחורה לאו דווקא בזעם, אלא כדי ללמוד ולהעשיר את היצירה העכשווית. בתערוכה נאספה חבורה גדולה ומרשימה של אמניות ואמנים מקומיים שיצרו גרסאות משלהם ליצירות המופת הגדולות של תולדות האמנות. אפשר לקרוא לזה מחווה, העתקה או למידה, זה לא כל כך משנה – התוצאה היא תערוכה מרתקת ומרגשת שמראה כיצד העבר המפואר וההווה החדשני יכולים להזין זה את זה בפרשנות ומשמעות.

בהשתתפות: פואד אגאבריה, יונתן אולמן, אודליה אלחנני, אורית אקטע, חיים אתר, בויאן, מתן בן כנען, אורי בן נתן, איה בן רון, יוסל ברגנר, אסף ומורן גאם הכהן, צוקי גרביאן, ארם גרשוני, רעות דפנא, יונתן הירשפלד, מיכל הלפמן, נטליה זורבובה, אירית חמו, בועז טל, רוני טהרלב, אתי יעקובי, דביר כהן קידר, גיא לוי, אנה לוקשבסקי, צבי לחמן, מיכאל ליאני, ברכה ליכטנברג אטינגר, סיגלית לנדאו, עידו מרקוס, כרם נאטור, דוד ניפו, עדי נס, סשה סרבר, רותם עמיצור, תמיר צדוק, אודי צ'רקה, זויה צ'רקסקי, אולגה קונדינה, ליליאן קלאפיש, יוסף קריספל, רות שלוס, מנחם שמי, אלי שמיר, מיכל שמיר, יגאל תומרקין

אירוע פתיחה: יום שישי, 20.9, 12:00, משכן לאמנות, קיבוץ עין חרוד
פרטים נוספים באתר התערוכה

'בית היוצר: סיפורו של מפעל קרמיקה ישראלי'. אוצרות ומחקר: ד"ר רביד רובנר

מפעל הקרמיקה של "בית היוצר" היה שייך לתור הזהב של תעשיית הקרמיקה המקומית. בשיאה, כללה זו מספר מפעלים שלצד מוצרי אינסטלציה ותעשיה תחזקו גם מחלקות אמנות ועיצוב שוקקות ויצירתיות. התהפוכות בדרכי הייצור וההפצה העולמיות הביאה לסגירתם של המפעלים האלו ושינויים באופנה הביאו את תוצריהם לפינות המאובקות של שווקי פשפשים או לאוספיהם של יודעי ח"ן מעטים. בשנים האחרונות, לצד פעילות עניפה ברשתות החברתיות, חל רנסאנס של ממש בהתעניינות באותם תוצרים מעוצבים והביקוש האספני אליהם מרקיע שחקים. יחד עם ההתעניינות העממית, גם המחקר מעמיק אל סיפורם של המפעלים ההיסטוריים ובמיוחד מחלקות העיצוב והאמנות החדשניות שלהם שטיפחו כמה מהכשרונות המקומיים החשובים ביותר. התערוכה בבית בנימיני מלווה את ספרה של חוקרת התרבות ד"ר רביד רובנר שיורד לעומקו של הסיפור של בית היוצר ודרכו גם הסיפור של העיצוב המקומי.

באותו ערב תפתח בגלריה גם תערוכת יחידה של פליסיטי ברנשטיין יעקבי. אוצרת: הדס גלזר

אירוע פתיחה: יום חמישי, 19.9, 19:30, בית בנימיני, העמל 17, תל אביב
אירוע פייסבוק

'קישוטי מלחמה', תערוכת יחידה של טל מצליח. אוצר: עמית שמאע

עבור אמנים ואמניות רבים הסטודיו מהווה סוג של מקום מפלט ומקלט מהעולם, מקום בו אפשר לעסוק ביצירה בצורה חופשית ובטוחה. במקרה של הציירת טל מצליח, שהתגוררה באחד מקיבוצי העוטף, הפכה המטאפורה הזו לממשית ומחרידה בשבעה באוקטובר. הסטודיו של מצליח המשמש גם כממ"ד, הפך עבורה למקום מסתור בזמן שהמחבלים עשו בקיבוץ כבשלהם. לאחר שעות ארוכות חולצה מצליח ע"י צה"ל ובימים אלו היא מתגוררת עם משפחתו של אחיה בשרון. מתוך האימה נולדה סדרת ציורים חדשה – בשפתה העשירה ומלאת המבע של מצליח, העוסקת בטראומה ובנסיונות להחלים ממנה. את פלטות העץ וצבעי השמן הרגילים של האמנית, מחליפים בתערוכה צבעי אקריליק וקנווסים מוכנים – עוד עדות לפינוי והמגורים הארעיים אותם היא חווה. הסכסוך ותוצאותיו תמיד הופיעו בעבודותיה של מצליח וכעת בתערוכה, כמו במציאות, הכל התפוצץ ביתר שאת.

התערוכה תפתח לקהל ביום חמישי, 19.9, מוזיאון תל אביב, שדרות שאול המלך 27, תל אביב

פרטים נוספים באתר התערוכה

פינת הבונוס

'גג-עדן 2024', פסטיבל אמנות על גגות ירושלים. צוות היגוי: מתן ישראלי, מעיין ליטאי, רם שטרייר

פרויקט 'מוסללה' החל את דרכו לפני כ-15 שנה בשכונת מוסררה הירושלמית שנמצאת על התפר הנפיץ בין חלקי העיר השונים. לאחר שעברו לחלל על הגג של בניין כלל במרכז העיר, החלו אנשי ונשות מוסללה לעסוק בגגות העיר כמרחבים לא מנוצלים שיכולים לשמש כאתר למפגש, יצירה והשראה. פסטיבל הגגות השנתי של מוסללה שנפתח בתחילת שבוע הבא מגיע כנראה ברגע הקריטי ביותר בו אנו זקוקים לחיבור בין קהילות וליצירת מכנה משותף המבוסס על ערכים חיוביים כמו יצירה, השראה וריפוי. הכנסו לאתר האירוע, בחרו גג ובואו לחוות את העיר מזווית נוספת ובלתי מוכרת.

הפסטיבל יתקיים בימים שני-רביעי 23-25.9, במרפסת של מוסללה, יפו 97, ירושלים

אירוע פייסבוק

פרטים והרשמה לאירועים באתר האירוע

טל מצליח, מתוך תערוכת יחידה במוזיאון תל אביב. צילום אלעד שריג

 

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן