שלוש-ארבע המלצות בשבוע זה ממש לא מרחב מספיק בכדי להקיף את כל העושר של סצינת האמנות המקומית הדינמית והתוססת. לפעמים תערוכות מעולות פשוט נאלצות להשאר מחוץ להמלצות השבועיות. לכן אנחנו משתדלים אחת לכמה זמן לעשות השלמת פערים בכדי לתת את הבמה לתערוכות מצויינות שחבל לפספס רק בגלל מגבלות הפורמט. מעניין שבאופן מקרי כל המלצות השבוע הן על תערוכות של אמנים גברים. גבריות ואמנות גברית עומדת במרכזו של אחד הסיורים המוצלחים ביותר של התוכנית השנתית שלנו השנה ועולות בו שאלות מרתקות על מה מייחד, אם בכלל, אמנות שנוצרת על ידי אמנים שהם במקרה או שלא במקרה גברים. האם אתם רואים משהו משותף בין אמני ההמלצות השבוע? כתבו לנו.
בגלריה נולובז מציג שוני ריבנאי ציור שנע בין הדיגיטלי לגופני; במוזיאון תל אביב שואל רונן זן שאלות בנוגע לאמינות הזכרון הצילומי; בגלריה רוטשילד חוזר רן טננבאום לציור מהתבוננות. וגם – תמיר שר מפגיש בין תיעוד תרבות אידאלי לבין מגבלות המציאות.
שיהיה סופ"ש נעים של בשורות טובות, ושיחזרו כולם וכולן הביתה בשלום – עכשיו.
שני ורנר וצוות Talking Art
'המקום כבר יקרָא', תערוכת יחיד של שוני ריבנאי. אוצר: אבשלום סולימן
כאשר מתארים את הציור של שוני ריבנאי אפשר להשתמש בשתי שפות שונות מאוד. מצד אחד הציור שלו מתכתב עם העולם הדיגיטלי והוירטואלי – בתוך המרחב המופשט מזדהרים אובייקטים חידתיים בוהקים שנראים כמו אלמנטים של גרפיקה ממוחשבת שבאופן מפתיע נראים לפעמים כמו אורגניזמים מתחת לעין המיקרוסקופ. המשחק בין הרקע לקדמת הציור והגבולות החדים שריבנאי נותן לאובייקטים הציורים שלו באמצעות שימוש במגון טכניקות, כמו מסקינג טייפ שיוצר את הגרפיות הקווית, משוות לציור שלו מראה של משהו שנוצר אולי על ידי מכונה או אלגוריתם מתוחכם. מצד שני – משיחות המכחול הפראיות והנחת הצבע הבשרנית זועקות לנו שיש לנו כאן עניין עם יד, עין ולב אנושיים. בימים אלה, שבהם אנחנו מצויים בתחילתו של מאבק איתנים בין הבינה המלאכותית לזו האנושית, בכל הנוגע ליצירה של אמנות – עבודותיו של ריבנאי נראות כמו מפגש פסגה קריטי בין הצדדים. התוצאה היא ציור עכשווי ורלבנטי מאוד.
התערוכה מוצגת עד 15.3 בגלריה נולובז, שביל המרץ 3, קומה 3, קריית המלאכה, תל אביב
שעות פתיחה: רביעי 12:00-16:00, חמישי 17:00-21:00, שישי-שבת 10:00-14:00
'הולך אל תוך', תערוכת יחיד של רונן זן. אוצרת: סופיה בארי
כאשר קבוצות התוכנית השנתית שלנו ביקרו בסטודיו של רונן זן לפני ארבע שנים, הוא עוד היה סטודנט בתואר השני של בצלאל. אבל כבר אז זיהינו בו קול יחודי ומרתק שלא היה לנו ספק שיותיר חותם בעולם האמנות והצילום הישראלי. והנה כעת הוא מציג תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב בעקבות זכייתו בפרס פרסר לצלם ישראלי צעיר לשנת 2023. זן עושה שימוש מקורי במניפולציות צילומיות שונות בכדי לבחון את אמינותו של הזכרון כפי שהוא בא לידי ביטוי בתיעוד צילומי. המורשת הדרוזית של זן באה לידי ביטוי טעון במיוחד בעבודות שנוצרו בזמן המלחמה האחרונה ונוגעות בשורשיו בצפון הארץ ובפיצול של משפחתו בין ישראל לסוריה. צילומים מהארכיון המשפחתי משתלבים בצילום היסטורי יחד עם צילום בזמן אמת של קהל הצופים בתערוכה עצמה ומה שמתקבל מתגלם בתערוכה חכמה ונוגעת ללב ששואלת שאלות על גבולות, על היסטוריה אישית ועל מגבלותיה של הטכנולוגיה.
התערוכה מוצגת עד 12.7 במוזיאון תל אביב, שדרות דוד המלך 27, תל אביב
שעות פתיחה: ראשון–שני: סגור, שלישי, חמישי: 10:00–21:00, רביעי, שבת: 10:00–18:00,
שישי: 10:00–14:00
פרטים נוספים באתר התערוכה
'מקלעת השמש', תערוכת יחיד של רן טננבאום
בשבעה באוקטובר אחד מהדברים שהתערערו הוא תפיסת המציאות – טראומה בלתי נתפשת התרחשה וזעזעה עד היסוד את האמון שהיה לרבים מאיתנו בדברים כמו – כוחה של המדינה להגן עלינו, כוחו של צה"ל ואפילו דבר יסודי כמו רוח האדם. כדי להתמודד עם הערעור הזה, פונה כל אחד לעוגנים ויסודות שיכניסו יציבות לחייו. בשביל רן טננבאום, צייר וירטואוזי ומורה מוערך לציור, העוגן הזה היה ציור מהתבוננות. לאחר שלא עסק במדיום הזה במשך שנים – חזר טננבאום לסשנים קבועים של ציור בטבע ומול מודל. הוא מנקה את הראש ממחשבות ומתמסר לאור ולדרכים העדינות שבהן הוא משנה את האובייקט המצוייר. המבט הישיר אל המציאות שמול העיניים עזר לטננבאום להתקרקע מחדש אל עולם שנדמה שאיבד את הקרקע שלו. התערוכה המוצגת כעת בגלריה רוטשילד מציגה חלקים מתוך פרץ הציור הגועש של השנתיים האחרונות. במקביל מוצגת במוזיאון רמת גן תערוכה מעבודותיו של טננבאום לצד פורטרטים מאוסף צטלין – פרי יצירתם של אמנים מובילים מסוף המאה ה-19 ותחילת ה-20, מרביתם מברית המועצות לשעבר. השילוב בין שתי התערוכות מראה את רן טננבאום כצייר בשיא אונו, אשר הציור הוא הפריזמה דרכה הוא מטעין את העולם במשמעות.
התערוכה מוצגת עד 15.3 בגלריה רוטשילד אמנות, רחוב מאור משה 2, תל אביב
שעות פתיחה: שלישי – חמישי 11:00-18:00 , שישי-שבת 10:00-14:00
פרטים נוספים באתר הגלריה
התערוכה במוזיאון רמת גן מוצגת עד 30.6, פרטים נוספים באתר המוזיאון
וגם –
'הספרייה האינסופית', תערוכת יחיד של תמיר שר. אוצרת: קרן בר-גיל
בתערוכת היחיד שלו בחלל האמנות היפה של קרן בר-גיל, שואל הצלם תמיר שר שאלות לגבי אופיו של הידע האנושי והמאמצים לשמר אותו. בקו התפר שלפני מעבר הספריה הלאומי למשכנה החדש והמרהיב, בילה שר במרתפי הספריה ותיעד את מאמצי השימור והדיגיטציה של נכסיה הספרותיים של ישראל. בעבודותיו, שמערבבות צילום תיעודי קלאסי ועבודות קולאז' פיוטיות, מעמת שר את האידאה של שימור ללא גבול עם מגבלותיו של העולם הפיזי. אסתטיקה, פואטיקה ופוליטיקה נפגשות לתערוכה רבת יופי.
ביום שבת, 22.2 בשעה 11:00 יתקיים בתערוכה שיח גלריה בהשתתפות האמן, האוצרת והצלם תומר אפלבאום. הכניסה חופשית.
התערוכה מוצגת עד 28.2 בחלל האמנות של קרן בר-גיל, נווה רעים 29 א' רמת השרון
(הכניסה דרך הסמטה שבין 27 ל 29)
שעות פעילות: חמישי ושישי 10:00-14:00, או בתיאום מראש בטלפון 054-7244311