fbpx
גליה גור זאב, מתוך תערוכת סיום התואר השני, אוניברסיטת חיפה

שהות יצירתית. המלצות הסופ"ש 27-29.6

אמנות טובה צריכה זמן, אמנות טובה צריכה רגע של שקט, רגע של חשיבה, רגע של בהיה. במציאות הישראלית, שהיא כאוטית גם בימים "כתיקונם" ובודאי שבעיתות מלחמה, קשה עד כמעט בלתי אפשרי למצוא את הרגע השקט הזה להתכנסות ויצירה. המלצות השבוע שלנו מוקדשות למוסדות ומרחבים שמציעים את המשאב יקר המציאות הזה לאמניות ואמנים נבחרים. תוכניות תואר שני ותוכניות רזידנסי נותנות לאמנים פרק זמן שבו הם יכולים להקדיש את רוב זמנם ליצירה. בדרך זו לא רק שהאמנים עצמם מתקדמים ומתפתחים, אלא עולם האמנות כולו יוצא נשכר.

בארטפורט בוחרים מתוך המאגר המרשים של בוגרות ובוגרים ומציגים שתי תערוכות יחיד משובחות; במתחם 'המפעל' בירושלים משיקים תוכנית רזידנסי חדשה; שלושת בתי הספר החשובים ביותר לתואר שני באמנות פותחים את התערוכות הסיום שלהם תוך יומיים. ובפינת הבונוס – גלריה וחנות חדשה לאמנות ועיצוב של אמנים עולים.

שיהיה סופ"ש שמאפשר רגע של שהות נינוחה,
ושיחזרו אלינו כולן וכולם בשלום.
שני ורנר וצוות Talking Art

יאיר פרץ. מתוך תערוכת יחיד בארטפורט, תל אביב. צילום: טל ניסים

שתי תערוכות יחיד בארטפורט. אוצרת: נעמה הנמן
הגלריה של ארטפורט מציגה באופן כמעט בלעדי את בוגרי ובוגרות תוכנית שהות האמן שלהם. ומכיוון שמדובר בתוכנית הרזידנסי הנחשבת והמבוקשת ביותר בארץ, זה אומר שיש להם מאגר משובח במיוחד של אמנים ואמניות מהטובים ביותר שפועלים כרגע בארץ לעבוד איתם (רק לדוגמא – רות פתיר, בוגרת התוכנית – מייצגת אותנו עכשיו בביאנלה בונציה) אם כן, ביקור בתערוכות בארטפורט הוא סוג של "הימור בטוח" וצמד התערוכות שנפתחות בסוף השבוע הזה אינן שונות. יאיר פרץ הוא אחד הציירים המעניינים ביותר שפועלים בארץ בעשור ומשהו האחרונים. הציור של פרץ אינו מלטף או מתחנף – מדובר בציור פראי שמציג דמויות בתהליכי התנגשות והתפרקות שונים. המפגש של דמויותיו של פרץ עם העולם ואחת עם השניה אף פעם לא הרמוני אלא פורץ את גבולות הגוף והנפש בדרכים יצירתיות. שירן יצהרי יוצרת מיצב פיסולי שמתפשט על כל שטח הגלריה והופך אותה לסוג של אתר בניה. באמצעות עבודה עם אובייקטים כמו שקי חול ענקיים ויצירה של יציקות חול עדינות ויפות, היא מביטה בהוויה העירונית הישראלית כעל מרחב בהשתנות מתמדת של הרס ובניה. "החלום הישראלי" לדירה משלך מתנגש עם קרקע המציאות.
אירוע פתיחה: יום חמישי, 27.6, 19:00, ארטפורט, רחוב העמל 8, תל אביב
אירוע פייסבוק

'אִין סִיטוּ', פתיחת שתי תערוכות והשקת תכנית שהות אמן חדשה
אם מדברים על מקומות שנותנים שהות לאמנים לעשות את הדבר שלהם, הרי ש'המפעל' בירושלים הוא אחת הדוגמאות המעניינות והמוצלחות לכך. מתחם אמנות שהפיח חיים חדשים בבניין היסטורי נטוש ומופעל על ידי חבורה של אמנים ואוצרים צעירים שמתעקשים לא לנוח על השמרים ולהמשיך להמציא מחדש את ההגדרה של חלל אמנות. כעת נפתחות במתחם שתי תערוכות חדשות שהן תוצר של תוכנית רזידנסי חדשה שהחלה לפעול שם. מיכאל שילה ניצל את זמן השהות שלו כדי ליצור משהו בין מעבדה, לחנות אלקטרוניקה למחסן של אלטע זאכען – הוא אסף מכשירי חשמל שהפסיקו לעבוד, פירק אותם לגורמים, הרכיב אותם מחדש ויצר מהם פסלים קינטיים משעשעים ונוגעים ללב. אוצרת: אביטל וכסלר
עוד מוצגת במתחם, תערוכה קבוצתית של חברות וחברי הגלריה השיתופית התל אביבית P8. התערוכה, שהיא המשך של פרוייקט שנוצר עבור גלריה בגרמניה, מתייחסת ישירות למבנה ההיסטורי בו שוכנת הגלריה ומנסה באמצעות התחקות אחרי היסטוריה אמיתית ומומצאת לחשוף איזו אמת המסתתרת בין הקירות. התערוכה בהשתתפות: לי ברבו, רוני בן פורת, רות ביגר, נטע דרור, כרמלה וייס, ינון כלפון, תמר לב-און, רונית מירסקי, נעמה קליימן,מור קליינר, סלי קריסטל.  אוצר: אבשלום סולימן
אירוע פתיחה: יום חמישי, 27.6, 20:00, המפעל, רחוב המערביים ,3 ירושלים
אירוע פייסבוק

תערוכות סיום התואר השני של בצלאל, המדרשה ואוניברסיטת חיפה
כנראה בלי לתאם מראש, שלושת בתי הספר החשובים ביותר לתואר שני באמנות פותחים את תערוכות הבוגרים שלהם באותו סופ"ש, שלא לומר באותו יום. בצלאל, המדרשה ואוניברסיטת חיפה הם שלושה מוסדות ותיקים וחשובים שמתהדרים כל אחד בסגנון מובחן משלו. בצלאל הותיק והמבוסס מכולם, מציג פעמים רבות תערוכות ברמה כמעט גלריסטית שאכן לא פעם נחטפות במהירות על ידי גלריה כזו או אחרת. ביה"ס המדרשה משלב תואר באמנות עם חינוך ולא פעם מוצגים בו פרויקטים רדיקליים וקונספטואליים יותר. אוניברסיטת חיפה, עם המרחק מהמרכז מאפשרת קצב שונה ואולי איזו התעמקות רבה יותר שמושכת אליה גם אמנים ותיקים יותר. הרבה נכתב, גם פה, על הרמה הלא אחידה והבוסרית לעתים של תערוכות סיום. בניגוד לתואר ראשון, בתואר שני לומדים הרבה פעמים כבר אמנים לכל דבר, מה שמגביר את הסיכוי לתערוכה בשלה ובוגרת יותר. ובסופו של דבר לדעתנו אין תחליף למפגש הראשוני הזה בתערוכת הסיום עם מי שירכיבו את סצינת האמנות המקומית בשנים ובעשורים הבאים.

תערוכת הסיום של המדרשה תיפתח ביום רביעי, 26.6, 20:00, הירקון 19, תל אביב.
תערוכות הסיום של בצלאל ואוניברסיטת חיפה יפתחו ביום חמישי, 27.6, 19:00
בצלאל, רחוב הרצל 119, תל אביב – אירוע פייסבוק
אוניברסיטת חיפה, המשכן לאמנויות, שדרות אבא חושי 199, חיפה – אירוע פייסבוק

פינת הבונוס
חנוכת גלריה KakdelArt ויריד אמנות ועיצוב בבית המכולות בנמל יפו
בסיורי התוכנית השנתית שלנו השנה ביקרנו בין השאר בסטודיו KakdelArt שמוקדש להפניית זרקור וקידום יצירתם של אמניות ואמנים עולים, בעיקר ממדינות חבר העמים לשעבר. הדבר הכיף ביותר בסטודיו הזה הוא שמדובר ביוזמה של האמניות ואמנים עצמם ושדרכי הפעולה שלהם יצירתיות בערך כמו העבודות שלהם. כעת הם פותחים גלריה וחנות חדשות במתחם 'בית המכולות' המדליק בנמל יפו שם ניתן יהיה להתרשם ולרכוש מעבודותיהם בתנאים אופטימליים. הם משיקים את המיזם החדש בפסטיבל ויריד של יומיים עם תערוכה, סטודיו צילום נייד, מוזיקה חיה, סדנאות יצירה ועוד ועוד. בילוי סופ"ש מושלם בנמל המתחדש.
מתי ואיפה: יום שישי, 28.6, 14:00-21:00 ויום שבת, 29.6, בית המכולות, נמל יפו 3, תל אביב
אירוע פייסבוק

מיכאל שילה, מתוך תערוכת יחיד במפעל, ירושלים

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן